Milyen a jó weboldal?

Számtalanszor kérték már ki a véleményem egy honlapról, hogy az jó-e. Ilyenkor elgondolkodom, hogy mennyire akarok hosszú választ adni, mert ha rámondom, hogy jó, de közben még ránézésre is ezer sebből vérzik, akkor emberünket megerősítem abban, hogy a weboldala jó, aztán hiába várja a bevételeket mégis. Ez rossz karma nekem.

Így legtöbbször az a válaszom, hogy egy honlap analízise minimum néhány napos munka, amelyet némi pénzmagért szoktam végezni régebben (már nem), így ránézésre nem tudok objektív választ adni, akkor a fele kérdező megsértődik, hogy én milyen egy anyagias némber vagyok, miért nem tudok annyit mondani, hogy jó vagy nem jó. A másik fele meg elkezd arról győzködni, hogy csináljak már egy ilyet neki (csak most, csak neki), de ne horror áron. Utóbbi szófordulat nekem elegendő szokott lenni ahhoz, hogy bárkivel is ne kössek üzletet.

Vannak olyan válaszok erre, hogy bármelyik weboldal jó, ha teljesíti az üzleti célokat, de ez egyoldalú nagyon, mert vannak olyan oldalak, amik rengeteg megrendelést hoznak, a vevő szempontjából azonban hiányosak a tartalmi vagy használati funkciók.

Ezzel szemben pedig azok a honlapok helyezkednek el, amik felhasználói szempontból dekoratívak, aránylag jól használhatóak is lennének, de mondjuk a rajtuk szereplő ajánlat nem elég meggyőző, ezért elmaradnak az eladások a várttól.

És a kettő között végtelen variáció van, hogy egy-egy honlapon mi az, ami jó (lehet) és mi az, ami abszolút tévút(nak tűnik). Azért tettem zárójelbe, mert lehet jósolgatni, mint Nostradamus, de még évtizedes webtervezési tapasztalattal is belefutok időnként tátott szájjal a ..erdőbe.

Ugyanis két dologból lehet leszűrni azt, hogy egy weboldal jó-e vagy sem:

  1. A számok.
    Ha hozza az elvárt számokat - itt is kérdés, hogy mit várunk el - sok látogatót? Sok kommentet? Sok megosztást? Sok tartalomgyártást? Vagy sok megkeresést, megrendelést, vásárlást? Ha a pénz jó, akkor sokan hátradőlnek, hogy akkor minden ok, nem is kell vele a továbbiakban foglalkozni. De egyrészt mindig lehet jobb. Urbánus webdesign legendák szólnak arról, hogy ha megváltoztatsz egy gomb feliratot, az 33%-al azonnal növelte az eladásaidat. Ami egyébként simán lehetséges, ha addig a gombra valami hülyeség volt írva! :) De ilyen apró változtatásokon nagyon sok múlik, sokkal több, mint az összképen, hogy elég trendi vagy designos-e a weboldal. Ezért a szófordulatért is ütök.
  2. A látogatói viselkedés.
    Lehet, hogy mi azt gondoljuk, hogy majd akkurátusan végigolvassák az oldalt és nem értjük miért érkezik napi 72 olyan kérdés, amelyre ott a válasz a honlapon. Számos eszköz létezik a látogatók tevékenységének monitorozására. Nem szabad kész műalkotásnak tekinteni egy honlapot, mert egyrészt nem műalkotás, hanem reklámeszköz, másrészt soha nincsen kész. Van olyan, hogy konzerválunk egy állapotot x. időre, mert olyan a tevékenységünk, hogy nem látjuk értelmét rendszeresen posztolni. Ezt minden területen felülírja valaki, aki posztol a temetkezéstől a kútfúrásig mindenféle témáról, amiről a többség azt mondta, hogy erről minek - aztán hirtelen mindenhol őket dobja ki a kereső. Hmmhmm...

Tehát, ha a látogatók nem vesznek észre valami fontosat, átgörgetik, vagy ott nyomják, ahol nem nyomható, azt egy ilyen teszt után lehet javítani és ez is feltekerheti a %-okat rendesen.

Amiért még nem tudom hasból rávágni egy weboldalra, hogy jó-e, hogy gőzöm sincs, hogy azoknak jelenik-e meg, akik a célcsoport. Nem egyszer találkoztam már olyanokkal, akik hirdetnek, mint a barom, egekben a látogatói számok, aztám kiderül, hogy a körfűrészt teljesen feleslegesen hirdették kismama oldalon, vagy ingyenesen letölthető játékok átugrandó hirdetései között. Arra felesleges apellálni, hogy hány kisgyerekes anyuka családjában kell hirtelen körfűrész, vagy hány 12 éves kislány szól az apukájának, hogy nézd apa, milyen szép körfűrész jelent itt meg a csillámpónis játékban. Ma már olyan pontosan be lehet lőni a hirdetéseket, hogy tényleg megtaláljuk azt a barkács apukát, aki aztán elköteleződik a márkánk iránt és itt veszi meg az összes handyman cuccát.

Ezeket nem lehet megmondani ránézésre, ezek azok a dolgok, ami miatt mélyen el kell merülni a statisztikákban, új méréseket kell végezni vagy egyáltalán bekötni egy Analytics mérőkódot, mert még mindig rengeteg honlap van, amelynek a tulajdonosai semmilyen információval nem is rendelkeznek a weboldaluk teljesítményét illetően.

Egy jó sales oldalon ennyi duma után jön az ajánlat, hogy csakmostcsakönöknek megkukkolom, hogy belülről jó-e a weboldalad, de eszemben sincs.

Csak akartam egy posztot, amit elküldhetek annak, aki tök ismeretlenül szombat éjjel rámír a Facebookon, hogy nézzem már meg a honlapját. 



Címkék:webdesign weboldal készítés jó weboldal Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webdesigner.blog.hu/api/trackback/id/tr614182207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.